فایروال
نوشته شده توسط : engineerhossein

یکی از استفاده‌های معمول فایروال واگذاری اختیار ویژه به گروهی خاص از کاربران جهت استفاده از یک منبع بوده، و همچنین بازداشتن کسانی که از خارج از گروه خواهان دسترسی به منبع هستند میباشد. استفاده دیگر فایروال جلوگیری از ارتباط مستقیم یک سری از رایانه‌ها با دنیای خارج میباشد. هر چند فایروال بخش مهمی از سیستم امنیتی را تشکیل میدهد ولی طراحان به این نکته نیز توجه می ورزند که اکثر حملات از درون شبکه می‌آیند و نه از بیرون آن.

سیستم‌های فایروال معمولاً به سه دسته عمومی تقسیم بندی میشوند. البته یک سیستم ممکن است ترکیبی از گونه‌های مختلف فایروال را همزمان استفاده کند.

تصفیه کننده بسته‌های اطلاعاتی (Packets)

در اینگونه سیستم‌ها بسته‌ها بر اساس قانون خاصی متوقف میشوند. این قانون میتواند بستگی به جهت حرکت بسته، پروتکل خاص استفاده شده، آدرس فرستنده، شماره پرت پرتکل (مثلا در TCP/IP)، واسطه فیزیکی و غیره طراحی شده باشد. اینگونه فایروال معمولاً در روتر(Router) انجام میشود. به عنوان مثالی معروف از Configurable access control lists یا ACLs در روترهای Cisco میتوان نام برد.

بازرسی کننده سطوح بالاتر شبکه

اینگونه سیستم‌ها مانند تصفیه کننده بسته‌های اطلاعاتی بوده با این تفاوت که بدلیل آگاهی از تمامی لایه‌ها و سطوح مختلف در stack پروتکل هوشمندتر عمل میکنند. اینگونه سیستم‌ها معمولاً حافظه دار بوده اجازه آن را میدهد که به یک بسته اطلاعاتی نه به صورت مجزا بلکه به عنوان بخشی از جریان داده‌ها نگاه کند.

سرویس دهنده پروکسی

یک یا چند سیستم که به نظر می آید که خدماتی را به خارج میدهند، ولی عملاً به عنوان پروکسی برای سیستم اصلی عمل میکنند. بنابر این سیستم خارجی مستقیماً به سیستم درونی وصل نشده و پروکسی بین آنها قرار میگیرد. پیاده سازی آنها میتوانند در سطح مدار(سخت‌افزار) یا در سطح برنامه رایانه‌ای (نرم‌افزار) باشد.

 




:: بازدید از این مطلب : 1364
|
امتیاز مطلب : 142
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: